Udostępnianie cudzych treści na Facebooku, Instagramie – czy robisz to legalnie?
Social media dają nam nieograniczone możliwości publikowania różnorodnych treści. Zdjęcia, artykuły, obrazki, filmiki zalewają nas codziennie wielką falą doniesień wprost z ekranu smartfonu czy laptopa. Cała ta radosna twórczość jest na wyciągnięcie ręki. Gdy tylko coś nam się spodoba, niemal natychmiast chcemy się tym podzielić ze znajomymi. Czy jednak udostępnianie cudzych treści jest legalne?
Udostępnianie cudzych treści – zasady
Decydując się na wykorzystanie cudzej twórczości należy pamiętać o poszanowaniu praw ich autora. Każdy bowiem przejaw twórczości, utrwalony w jakiejkolwiek postaci, jest chroniony prawem. Nawet gdy uważacie, że dane zdjęcie czy wpis nie zbiją fortuny ze względu na swoją wątpliwą jakość. Uznanie cudzej pracy za utwór nie wymaga przyjęcia, że stanowi on jakąś obiektywną wartość.
Udostępnianie cudzych treści na Facebooku
Badanie możliwości dalszego posłania znalezionego utworu w świat powinno się skupić w pierwszej kolejności na tym, gdzie tę treść znaleźliśmy i jak chcemy ją dalej udostępnić. I tak np. w przypadku Facebooka z udostępnieniem cudzego postu (w większości przypadków) nie powinno być problemu. Zakładając konto na ww. portalu jesteśmy zmuszeni akceptować jego regulamin. Właśnie ten regulamin ( który de facto jest umową zawartą między Tobą a usługodawcą ) określa, że każda treść opublikowana przez Ciebie w ramach portalu oznacza, że udzielasz zgodę na jej wykorzystanie w ramach dostępnych na Facebooku funkcjonalności.
Regulamin Facebooka – akceptacja funkcji “Udostępnij”
Jak wszyscy dobrze wiemy na Facebooku istnieje opcja “Udostępnij”. Korzystając z niej możemy opublikować na swoim profilu cudze treści. Mechanizm ten sam zapewnia automatyczne oznaczenie źródła pochodzenia treści, a więc oznaczenie autora.
Jednocześnie możliwość tak dowolnego rozpowszechniania cudzej treści jest uzależniona od rodzaju ustawień danego postu. Autor ma możliwość ustawienia danej publikacji jako publiczna. Wówczas każdy w ramach Facebooka może skorzystać z funkcjonalności udostępnienia. Jeżeli jednak autor ograniczy grono odbiorców swojego wpisu, np. do grona znajomych, to udostępnienie dla kogoś spoza tego grona nie będzie możliwe. Decydujące są tutaj zatem również ustawienia prywatności profilu autora. Powinniśmy o tym pamiętać i przed publikowaniem zdjęć, dobrze sprawdzić jakie mamy ustawienia. W zależności oczywiście od tego, na czym nam obecnie zależy.
Udostępnianie cudzych treści na Facebooku – tylko w ramach funkcjonalności Facebooka
Powyższe zasady nie dotyczą jakiejkolwiek innej formy wykorzystania cudzej treści. Inne działania, umożliwiające opublikowanie cudzej treści na naszym profilu, nie są dozwolone. Nie mieszczą się bowiem (zgodnie z regulaminem) w ramach korzystania z funkcji dostępnych dla użytkowników portalu. Jakiekolwiek kopiowanie zdjęć, obrazków, artykułów wymaga wyrażenia uprzedniej zgody przez autora danego utworu. Co istotne, zgoda ta powinna dokładnie określać w jakim zakresie i w jaki sposób możemy korzystać z cudzej własności.
Udostępnianie cudzych treści na Instagramie
Udostępnianie cudzych treści na Instagramie rządzi się podobnymi prawami co udostępnianie na Facebooku. Mimo to, z udostępnieniem cudzego postu na swoim profilu wiąże się jeden duży problem. Nie jest to możliwe. No może z pewnymi drobnymi wyjątkami.
Otóż, także w przypadku założenia konta na Instagramie akceptujemy regulamin, który zawiera odpowiednie postanowienia w zakresie wykorzystania publikowanych przez nas treści. Różnica polega na tym, że w ramach Instagrama nie powstała funkcjonalność “Udostępnij” w takim rozumieniu i na takich zasadach jak w przypadku Facebooka. Nie ma zatem możliwości opublikowania czyjegoś zdjęcia na naszym profilu, nawet gdybyśmy w opisie oznaczyli jego autora. Żadne kopiowanie cudzych postów i wrzucanie na swojego feeda nie jest możliwe. No chyba, że otrzymamy na to wyraźną zgodę autora.
Jedyna opcja na rozpowszechnianie czyichś treści w ramach Instagrama polega na udostępnieniu cudzych treści w ramach tzw. “stories”. Jest też możliwość przesłania czyjegoś posta w wiadomości prywatnej. Tu nie mówimy już jednak o publicznym udostępnianiu. I także tu może do faktycznego udostępnienia nie dojść, w przypadku ustawień prywatności autora, które nie zezwalają na dalsze przekazywanie jego wpisów.
Uwaga na komercyjne korzystanie oraz na ochronę wizerunku
Powyższe zasady udostępniania cudzych treści, czy to na Facebooku, czy na Instagramie, nie znajdą zastosowania do działalności komercyjnej . W sytuacji, gdy chcemy skorzystać z cudzych treści i na tym zarobić, zawsze powinniśmy posiadać zgodę autora. Zgoda ta powinna określać dokładny zakres możliwości wykorzystania utworu. W przeciwnym wypadku, możemy się narazić na przykre konsekwencje. To samo dotyczy wykorzystywania cudzego wizerunku. Opowiem o tym więcej w kolejnym wpisie.
Czy często korzystasz z udostępnień na Facebooku lub Instagramie? Czy kiedykolwiek zastanawiałeś/-łaś się w jakim zakresie i w jaki sposób możesz to robić? Koniecznie daj znać w komentarzach! Opiszę wówczas te kwestie dokładniej, abyś mógł/mogła działać w internecie zupełnie legalnie. 😉