Legalna sprzedaż w social mediach – o czym trzeba pamiętać?
Osoby prowadzące małe biznesy, niejednokrotnie w formie niezarejestrowanej działalności (co jest dozwolone, ale pod warunkiem spełnienia pewnych warunków, o czym przeczytasz TUTAJ) wybierają najprostsze technicznie formy sprzedaży swoich produktów. Często wykorzystują do tego Facebook i Instagram. Sprzedaż w social mediach nie jest jednak zwolniona z obowiązków jakie ciążą na każdym sprzedawcy internetowym. Niezależnie od formy i rozmiaru prowadzonego handlu, w relacji do klienta sprzedawca zawsze będzie traktowany jak profesjonalista – przedsiębiorca, a z tym wiążą się określone powinności.
Obowiązek informacyjny – treść i forma
Sprzedając produkty w Internecie należy być bardzo dokładnym przy przekazywaniu informacji swoim odbiorcom – potencjalnym klientom. Dotyczy to w głównej mierze właściwego opisu produktu i obowiązków oraz obciążeń jakie poniesie nasz klient decydując się złożyć zamówienie. Poza tymi informacjami jest jeszcze cały szereg innych danych, które należy opublikować w swoim kanale sprzedaży lub przesłać do zainteresowanego klienta. Zakres i termin udostępnienia informacji uzależnia się od etapu na ścieżce sprzedaży na jakim znajduje się nasz odbiorca. Szczegółową listę, która ułatwi Ci realizację obowiązku informacyjnego, znajdziesz w moim poprzednim wpisie – “Sprzedaż w social mediach – jak zrobić to legalnie?“.
Istotna jest także forma przekazu powyższego zestawu informacji. Musi odpowiadać rodzajowi użytego przez klienta środka porozumiewania się na odległość. Zadbaj by przekazywane dane były czytelne i wyrażone prostym językiem.
Sprzedaż w social mediach – obowiązek potwierdzenia zgody klienta na utratę prawa do odstąpienia
W przypadku sprzedaży treści cyfrowych (np. e-book) dostarczenie produktu natychmiast po dokonaniu zapłaty wiąże się z potrzebą uzyskania na to zgody klienta. Dostarczenie produktu elektronicznego przed upływem terminu na odstąpienie od umowy powinno wiązać się z rezygnacją klienta z prawa do odstąpienia. Klient otrzymując zamówiony e-book nie będzie miał już możliwości zrezygnować z zamówienia i żądać zwrotu ceny. Żeby tak było koniecznym jest uzyskanie oświadczenia, w którym klient potwierdzi, iż wyraża zgodę na takie konsekwencje natychmiastowego dostarczenia towaru. Takie potwierdzenie utrwala się na papierze lub, za zgodą klienta, na innym trwałym nośniku.
Obowiązek poinformowania klienta o wszelkich kosztach
Klient w momencie składania zamówienia musi wyraźnie potwierdzić, iż wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty.
Jeśli prowadzisz sprzedaż w zautomatyzowany sposób – poprzez sklep internetowy, to ważna jest także treść przycisku zakupowego. Chodzi o to, aby wyrażał on w jasny i czytelny sposób, iż jego kliknięcie oznacza złożenie zamówienia oraz obowiązek jego opłacenia. Ustawodawca wskazuje na “zamówienie z obowiązkiem zapłaty” jako gotowy przykład przycisku. Wszelkie inne równoważne i jednoznaczne sformułowania także spełnią swoją rolę.
Sprzedaż w social mediach – informacja o dodatkowych kosztach
Najpóźniej w chwili złożenia zamówienia sprzedawca ma obowiązek uzyskać wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnioną cenę.
Informacje o sposobie płatności
Ustawodawca wskazuje, że na stronach internetowych służących do prowadzenia handlu elektronicznego należy wskazać ograniczenia sposobu płatności. Informacje te mają być jasne i wyraźne. Przekazuje się je najpóźniej na początku składania zamówienia. Sprzedający w social mediach także powinni informować swoich klientów o możliwych sposobach płatności.
Sprzedaż w social mediach – obowiązek potwierdzenia zawarcia umowy
Po złożeniu zamówienia, sprzedawca ma obowiązek potwierdzić klientowi fakt zawarcia umowy. Powinno to nastąpić najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi. Potwierdzenie wysyła się na trwałym nośniku. Przy sprzedaży w social mediach, najlepiej przesłać plik w pdf jako załącznik do prowadzonej rozmowy. Można też przejść na inny kanał porozumiewania się – najlepiej na wiadomości mailowe. Potwierdzenie obejmuje informacje, o których była mowa TUTAJ . Należy pamiętać także o udzielonej przez konsumenta zgodzie na dostarczenie treści cyfrowych w okolicznościach powodujących utratę prawa odstąpienia od umowy.
Pozostałe obowiązki sprzedawcy w social mediach
Inne obowiązki wobec klientów dotyczą w dużej mierze ich prawa do odstąpienia od umowy. Ze względu na złożoność tego tematu, opracuję go w kolejnym wpisie.
Oczywiście istnieje także szereg innych obowiązków obciążających sprzedawców. Wynikają one m. in. z ogólnych zasad dotyczących umów sprzedaży czy też z reguł przetwarzania danych osobowych. W tym wpisie przedstawiłam obowiązki wynikające z Ustawy o prawach konsumenta.
Czy spełnienie tych obowiązków sprawia Wam trudności? Podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzu. 🙂
* “Klient” w tym artykule oznacza konsumenta.