Z Prawem Łatwiej Body Wrapper

Legalna sprzedaż w social mediach – o czym trzeba pamiętać?

Legalna sprzedaż w social mediach – o czym trzeba pamiętać?

Osoby prowadzące małe biznesy, niejednokrotnie w formie niezarejestrowanej działalności (co jest dozwolone, ale pod warunkiem spełnienia pewnych warunków, o czym przeczytasz TUTAJ) wybierają najprostsze technicznie formy sprzedaży swoich produktów. Często wykorzystują do tego Facebook i Instagram. Sprzedaż w social mediach nie jest jednak zwolniona z obowiązków jakie ciążą na każdym sprzedawcy internetowym.  Niezależnie od formy i rozmiaru prowadzonego handlu, w relacji do klienta sprzedawca zawsze będzie traktowany jak profesjonalista – przedsiębiorca, a z tym wiążą się określone powinności. 

Obowiązek informacyjny – treść i forma

Sprzedając produkty w Internecie należy być bardzo dokładnym przy przekazywaniu informacji swoim odbiorcom – potencjalnym klientom. Dotyczy to w głównej mierze właściwego opisu produktu i obowiązków oraz obciążeń jakie poniesie nasz klient decydując się złożyć zamówienie. Poza tymi informacjami jest jeszcze cały szereg innych danych, które należy opublikować w swoim kanale sprzedaży lub przesłać do zainteresowanego klienta. Zakres i termin udostępnienia informacji uzależnia się od etapu na ścieżce sprzedaży na jakim znajduje się nasz odbiorca. Szczegółową listę, która ułatwi Ci realizację obowiązku informacyjnego, znajdziesz w moim poprzednim wpisie – “Sprzedaż w social mediach – jak zrobić to legalnie?“.

Istotna jest także forma przekazu powyższego zestawu informacji. Musi odpowiadać rodzajowi użytego przez klienta środka porozumiewania się na odległość. Zadbaj by przekazywane dane były czytelne i wyrażone prostym językiem.

Sprzedaż w social mediach – obowiązek potwierdzenia zgody klienta na utratę prawa do odstąpienia

W przypadku sprzedaży treści cyfrowych (np. e-book) dostarczenie produktu natychmiast po dokonaniu zapłaty wiąże się z potrzebą uzyskania na to zgody klienta. Dostarczenie produktu elektronicznego przed upływem terminu na odstąpienie od umowy powinno wiązać się z rezygnacją klienta z prawa do odstąpienia. Klient otrzymując zamówiony e-book nie będzie miał już możliwości zrezygnować z zamówienia i żądać zwrotu ceny. Żeby tak było koniecznym jest uzyskanie oświadczenia, w którym klient potwierdzi, iż wyraża zgodę na takie konsekwencje natychmiastowego dostarczenia towaru. Takie potwierdzenie utrwala się na papierze lub, za zgodą klienta, na innym trwałym nośniku.

Obowiązek poinformowania klienta o wszelkich kosztach

Klient w momencie składania zamówienia musi wyraźnie potwierdzić, iż wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty.

Jeśli prowadzisz sprzedaż w zautomatyzowany sposób – poprzez sklep internetowy, to ważna jest także treść przycisku zakupowego. Chodzi o to, aby wyrażał on w jasny i czytelny sposób, iż jego kliknięcie oznacza złożenie zamówienia oraz obowiązek jego opłacenia. Ustawodawca wskazuje na “zamówienie z obowiązkiem zapłaty” jako gotowy przykład przycisku. Wszelkie inne równoważne i jednoznaczne sformułowania także spełnią swoją rolę.

UWAGA!
Jeżeli przedsiębiorca nie spełni powyższych wymagań, umowa nie zostanie zawarta!

Sprzedaż w social mediach – informacja o dodatkowych kosztach

Najpóźniej w chwili złożenia zamówienia sprzedawca ma obowiązek uzyskać wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnioną cenę.

UWAGA!
Jeżeli sprzedawca nie uzyskał wyraźnej zgody, lecz założył jej istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji, klient ma prawo do zwrotu uiszczonej płatności dodatkowej.

Informacje o sposobie płatności

Ustawodawca wskazuje, że na stronach internetowych służących do prowadzenia handlu elektronicznego należy wskazać ograniczenia sposobu płatności. Informacje te mają być jasne i wyraźne. Przekazuje się je najpóźniej na początku składania zamówienia. Sprzedający w social mediach także powinni informować swoich klientów o możliwych sposobach płatności.

Sprzedaż w social mediach – obowiązek potwierdzenia zawarcia umowy

Po złożeniu zamówienia, sprzedawca ma obowiązek potwierdzić klientowi fakt zawarcia umowy. Powinno to nastąpić najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi. Potwierdzenie wysyła się na trwałym nośniku. Przy sprzedaży w social mediach, najlepiej przesłać plik w pdf jako załącznik do prowadzonej rozmowy. Można też przejść na inny kanał porozumiewania się – najlepiej na wiadomości mailowe. Potwierdzenie obejmuje informacje, o których była mowa TUTAJ . Należy pamiętać także o udzielonej przez konsumenta zgodzie na dostarczenie treści cyfrowych w okolicznościach powodujących utratę prawa odstąpienia od umowy.

Pozostałe obowiązki sprzedawcy w social mediach

Inne obowiązki wobec klientów dotyczą w dużej mierze ich prawa do odstąpienia od umowy. Ze względu na złożoność tego tematu, opracuję go w kolejnym wpisie.

Oczywiście istnieje także szereg innych obowiązków obciążających sprzedawców. Wynikają one m. in. z ogólnych zasad dotyczących umów sprzedaży czy też z reguł przetwarzania danych osobowych. W tym wpisie przedstawiłam obowiązki wynikające z Ustawy o prawach konsumenta.

Czy spełnienie tych obowiązków sprawia Wam trudności? Podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzu. 🙂

* “Klient” w tym artykule oznacza konsumenta.

Pamiętaj, że tworzę te treści byś mógł, mogła z nich skorzystać i wynieść coś dobrego dla siebie. Daj znać, że tu jesteś serduszkiem, kciukiem w górę, komentarzem i poślij moje treści dalej w świat. Będzie mi bardzo miło 🙂
5 2 votes
Oceń ten wpis
Subscribe
Powiadom o
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Właśnie tworzę własną stronę www i mini sklep. Twoje posty są pomocne, za co dziękuję! 🙂

error

Podoba Ci się ten wpis? Będzie mi miło, jeśli się o tym dowiem :)

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x