Z Prawem Łatwiej Body Wrapper

Koszty zwrotu zamówienia – kto i w jakim zakresie je ponosi?

Koszty zwrotu zamówienia – kto i w jakim zakresie je ponosi?

Jak powszechnie wiadomo, konsumentowi – a od początku 2021 r. także przedsiębiorcy na prawach konsumenta – przysługuje prawo do odstąpienia od umowy. Oznacza, to że klient może zrezygnować z dokonanego zamówienia. Nie musi przy tym uzasadniać swojej decyzji. Nie muszą zatem wystąpić żadne obiektywne przesłanki dla rozwiązania umowy ze sprzedającym. Wystarczy, że w terminie 14 dni złoży oświadczenie i zwróci zamówiony towar. Kto ponosi koszty zwrotu tego towaru?  Czytaj dalej i sprawdź jak zabezpieczyć swoje interesy i uchronić się przed poniesieniem dodatkowych kosztów przy nieudanej transakcji. 

Konsekwencje odstąpienia od umowy przez klienta

Decyzja klienta o rezygnacji z zakupionego towaru czy usługi wiąże się z unicestwieniem umowy. Doprowadza to do sytuacji jakby nigdy nie doszło do zamówienia. Zarówno sprzedający, jak i klient są zobowiązani do zwrotu tego co dostali w wykonaniu umowy. Konsument, a teraz także przedsiębiorca na prawach konsumenta, jest zobowiązany do zwrotu zakupionej rzeczy, a sprzedający do zwrotu uzyskanego wynagrodzenia.

Sprzedający ponadto musi zwrócić kupującemu koszty dostarczenia rzeczy poniesione w związku z realizacją zmówienia. I tu pojawia się pierwsza szansa na pewne ograniczenie kosztów. Otóż sprzedający nie musi zwracać rzeczywiście poniesionych kosztów przez kupującego. Obowiązek dotyczy bowiem jedynie zwrotu kwoty będącej równowartością najtańszego zwykłego oferowanego sposobu dostarczenia zamówionej rzeczy. I jasne, można powiedzieć, że to przecież w większości przypadków będzie różnica zaledwie kilku złotych. Natomiast patrząc z perspektywy skali, przy kilku, kilkunastu czy kilkudziesięciu tysiącach zamówień, może to mieć wymierny wpływ na prowadzoną działalność.

PAMIĘTAJ!
Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.

Jakie koszty zwrotu obciążają klienta?

W przypadku gdy konsument lub przedsiębiorca na prawach konsumenta zdecyduje się na odstąpienie od umowy, wówczas to jego obciążają koszty zwrotu zamówionej rzeczy do sprzedawcy. Przy czym klient ponosi jedynie  bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy

Oczywiście, chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i zachęcić ich do dokonywania u nas zakupów, można zdecydować się na ponoszenie tych kosztów. Można też zobowiązać się do odbioru rzeczy we własnym zakresie. Będzie to z pewnością dobrą reklamą dla prowadzonego biznesu.

Jak przenieść koszty zwrotu rzeczy na kupującego?

Jeżeli jednak sprzedawca nie chce obciążać się dodatkowymi kosztami i de facto tworzyć u siebie stratę w przypadku nieprzemyślanych zakupów klientów, to musi dopełnić obowiązku informacyjnego. Obowiązek ten musi zostać spełniony najpóźniej w momencie wyrażenia woli przez klienta na zawarcie umowy. Tzn. musisz go zrealizować przed zawarciem tej umowy. Dlatego tak istotne są odpowiednie zapisy regulaminu oraz checkboxów w sklepie internetowym.

PAMIĘTAJ!
Twój klient przed zawarciem umowy musi zostać poinformowany o prawie do odstąpienia oraz o kosztach jakie będzie musiał ponieść w związku z tym odstąpieniem.

Kiedy sprzedawca musi ponieść koszty zwrotu zamówionej rzeczy?

 W przypadku, gdy sprzedawca nie poinformuje klienta o tym, że w razie odstąpienia będzie musiał ponieść koszty zwrotu, koszty te poniesie przedsiębiorca.  

Istnieje jeszcze jeden wyjątek. Koszty zwrotu spadną na sprzedawcę w przypadku, gdy umowę zawarto poza lokalem przedsiębiorstwa, rzecz dostarczono klientowi do miejsca zamieszkania i charakter rzeczy nie pozwala jej odesłać w zwykły sposób pocztą.

Dodatkowe negatywne konsekwencje niespełnienia obowiązku informacyjnego

Tak jak powyżej wskazałam, gdy sprzedawca nie spełni w należyty sposób obowiązku informacyjnego, musi liczyć się z dodatkowymi stratami. I chodzi tu nie tylko o koszy zwrotu.

W przypadku, gdy klient dowie się o prawie do odstąpienia, może zdecydować się z niego skorzystać. Wówczas rzecz zostanie zwrócona, a klient nie poniesie kosztów związanych z utratą jej wartości. Jeżeli nie poinformujesz swojego klienta o prawie do odstąpienia, to nie będzie on ponosił ryzyka zmniejszenia wartości rzeczy.  

W przypadku, gdy prawidłowo poinformujesz klienta o prawie do odstąpienia, ryzyko zmniejszenia wartości zamówionej rzeczy spada na kupującego. W okresie biegu terminu do odstąpienia, Twój klient może korzystać z rzeczy jedynie by zapoznać się z jej cechami i sprawdzić jej funkcjonowanie.  Jeżeli korzystanie wykroczy poza powyższy zakres, klient (w przypadku odstąpienia) będzie zobowiązany do zrekompensowania Ci ubytku wartości rzeczy. 

Sprzedawco – zadbaj o treść swojego regulaminu

Sprzedając swoje towary czy usługi musisz zadbać o spełnienie wielu obowiązków informacyjnych wobec Twoich klientów. Zwróć uwagę, że uprawnienia, które dotychczas przysługiwały wyłącznie konsumentom, od początku 2021 r. dotyczą także przedsiębiorców. O tym w jakim zakresie mogą z nich korzystać pisałam we wpisie „Przedsiębiorca z prawami konsumenta – zmiana regulaminu sprzedaży” Serdecznie Cię zachęcam do zapoznania się z tym wpisem. Sprawdź czy Twój regulamin odpowiada aktualnym wymogom prawnym.

Jeżeli nie chcesz ponosić dodatkowych kosztów spowodowanych zwrotem rzeczy przez klienta, musisz:

  • sporządzić prawidłowy regulamin sprzedaży,
  • na stronie sprzedażowej zadbać o odpowiednie checkboxy,
  • poinformować klienta o prawie do odstąpienia,
  • poinformować klienta o obowiązku poniesienia kosztów zwrotu rzeczy.
  • Czy zadbaliście o to, aby takie zapisy znalazły się w Waszych regulaminach? Czy może chcąc przyciągnąć klientów, świadomie bierzecie na siebie koszty zwrotu rzeczy? Dajcie znać w komentarzu jak to jest u Was. 😉

    Jeśli podobał Ci się ten wpis, zareaguj, skomentuj, poślij go w świat! I pamiętaj, to ma znaczenie. 🙂

    error

    Podoba Ci się ten wpis? Będzie mi miło, jeśli się o tym dowiem :)

    2
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x